Zo tegen het einde van het jaar is het weer tijd om de balans op te maken en deze, waar mogelijk, zo gunstig mogelijk uit te laten vallen. Een paar tips op een rijtje:
1. Verlaag je loon als de omzet daalt
Krijg je het gebruikelijk loon van minimaal €41.000 uit je bedrijf, maar heb je door omzetdalingen moeite om dat bedrag op te hoesten, of wil je graag wat meer reserves in je bedrijf houden? Dan kun je je gebruikelijk loon voor 2010 verlagen. Om tot het juiste bedrag te komen deel je de omzet over het eerste kalenderhalfjaar van 2010 door dezelfde omzet in diezelfde periode van 2008. Dat vermenigvuldig je vervolgens weer met je gebruikelijke loon over 2008. Vraag wel altijd bij je accountant na of deze regeling voor jou geldt. In geval van lagere omzet door bijvoorbeeld herstructureringen, mag je dit niet zomaar doen.
2. Maak gebruik van kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
Investeer je in bedrijfsmiddelen? Dan kan het handig zijn om gebruik te maken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Je komt hiervoor in aanmerking als je tussen de €2.200 en €300.000 investeert. De Belastingdienst legt de exacte voorwaarden uit.
3. Verzoek om middeling
Vielen je inkomsten dit jaar erg tegen, of heb je juist veel winst gemaakt terwijl de winst in voorgaande jaren lager was? Dan kun je verzoeken om middeling. Dan wordt gekeken naar je inkomsten over drie achtereenvolgende, hele kalenderjaren. Door deze inkomsten te middelen, wordt de effectieve belastingdruk verlaagd. Wel moet je als resultaat in ieder geval meer dan €545 terug kunnen krijgen, want anders keert de Belastingdienst niet uit.
4. Schrijf sneller af
In 2010 en 2011 kunnen ondernemers investeringen versneld (in twee jaar) afschrijven. Op deze regeling gelden wel een paar uitzonderingen: woningen en bedrijfsgebouwen of -grond, auto's (m.u.v. taxi's en zuinige auto's met 14% bijtelling, software, goodwill en bedrijfsmiddelen die gedurende lange tijd verhuurd worden.
5. Neem voorzieningen op
Het is een kwestie van winst uitstellen, maar mogelijk op dit moment net even praktisch: voorzieningen opnemen. Denk bijvoorbeeld aan voorzieningen voor dubieuze debiteuren, een jubileum, reorganisatie, integratie, groot onderhoud, vakantiedagen en vakantiegeld, garanties en diensten aan producten die al geleverd zijn of loondoorbetaling na ontslagdatum.
Heb je zelf nog meer tips om het jaar goed af te sluiten? Deel ze dan vooral!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten