dinsdag 3 maart 2009

Pittig Power Yoga

Toen mij gevraagd werd om een artikel over Power Yoga te schrijven voor het glossy magazine Body + Mind, wist ik nog maar weinig van deze sport af. Om een goed beeld te krijgen van waar ik over zou gaan schrijven, zocht ik naar een Power Yoga docent in de buurt. Ik kwam uit bij Irmare in Schildwolde. Docente Irma Boer bleek ook nog eens volledig gecertificeerd te zijn; ik was in goede handen.

Voor mijn eerste les had ik vast wat research gedaan en hoewel op verschillende websites werd aangegeven dat power yoga behoorlijk zwaar was, zag het er toch redelijk ontspannen uit. Die indruk was ik na de eerste les helemaal kwijt: power yoga is inderdaad erg pittig!

In een reeks van vijf zonnegroeten worden zowel je uithoudingsvermogen als je armkracht behoorlijk op de proef gesteld. In de daarop volgende reeks van 'stoelen' zijn je benen aan de beurt.

In dit eerste deel van ben je volledig bezig met het uitrekken van je spieren. Door te oefenen in het onder controle houden van je ademhaling en het aanspannen van je spieren merk je dat je steeds een stukje verder komt. Deze oefening komt weer erg goed van pas tijdens de balansoefeningen die de tweede helft van de les inluiden. In deze - rustigere - oefeningen ben ik aanmerkelijk beter: hoewel ik nog lang niet zo ver kan rekken en strekken als de anderen in mijn groepje, blijk ik redelijk in balans te zijn.

Na zo'n anderhalf uur sta ik weer buiten: moe, mét spierpijn, maar ook voldaan, best een beetje trots én met een aantal vervolgafspraken! Over dat artikel maak ik me geen zorgen, dat is nu zo geschreven!

Doe jij ook aan power yoga? Laat weten hoe het jou bevalt!

Het artikel over power yoga is te lezen in Body + Mind en verschijnt binnenkort ook in het online portfolio van Tekst&.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten